Albin Ballad: Pålidelig, ærlig og bomstærk

11194

Albin Ballad: tursejler, kapsejler og havsejler. Båden – der startede sin karriere i 1968 – er stadig efter 46 år kendt og elsket for sit stive skrog, sine gode sejlegenskaber og ikke mindst for god plads og ståhøjde om læ.

13-14 m/sek. ved Hallands Väderö. Balladen føles let på kryds, skærer sig gennem bølgerne, og jeg er helt euforisk. Kursen er sat på Torekov, det er sommer, solen skinner og jeg bliver våd! Det sidste er mest min egen skyld, for i 30 graders varme er shorts, tynd T-shirt og redningsvest passende påklædning. Balladen har atter bevist, at hun er en dame med tyngde og styrke. Hun ligger klippefast på kursen, også selv om bølgerne rejser sig.

Med ca. 1500 eksemplarer er den svensk konstruerede Ballad en af de seriefremstillede kølbåde, der er produceret flest af. Båden er repræsenteret i over 20 lande, selv om Skandinavien topper. På Websejler fremgår det, at der er 264 eksemplarer i Danmark, mens Dansk Balladklub kan tælle ca. 230 medlemmer. Til det tal skal lægges dem, der aldrig har haft et målebrev eller har meldt sig under fanerne i klubben. I den svenske Ballad-klub er der ca. 300 medlemmer.

Både på samlebånd
Balladen blev konstrueret som halvtonner i 1968 af den svenske sejler Rolf Magnusson. Under halvtonner-VM i Sandhamn i 1969 fik hans Joker en bronzeplads. Det store gennembrud kom i 1971, da Albin Marin i Kristinehamn begyndte at seriebygge båden under navnet Albin Ballad. På Albin-værftet blev Joker modificeret, for planen var, at Ballad skulle være både en familie- og kapsejlerbåd. Bådbranchen voksede i stor hast i 1970’erne, og værftet sprøjtede Ballader ud.

Sidste båd i 1989
Da Albin Marin gik konkurs i 1982, efter at have produceret ca. 1500 eksemplarer, købte Ballad One Design Association (BODA – en sammenslutning af Ballad-klubberne i Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Danmark) formene og fik produceret ca. 20 eksemplarer af Ballad MK3. Den sidste Ballad blev bygget i 1989, hvorefter produktionen måtte indstilles, da prisen på en Ballad efterhånden var nået op i ca. 600.000 kr., og det var for dyrt.

Ikke så meget kapsejlads
I de første 10 år var kapsejladsfeltet fyldt med Ballader. Balladen sejlede med i Gotland Rundt og deltog i mange større sejladser som Sjælland Rundt og Fyn Cup, hvor den typisk havde sin egen klasse. I 1977 sejlede 77 Ballader i Sjælland Rundt, og i 1979 deltog to Ballader i det Fastnet Race, der endte med flere dødsfald. Det var dengang, Balladen Skidbladner vendte rundt, og besætningen blev samlet op af en helikopter. Båden blev efterladt, og den så ikke godt ud, da den blev fundet, men masten stod stadig! En anden Ballad, som deltog, kom i mål uden skader.

I dag kan klassen ikke samle både nok til et større stævne, men der sejles hver mandag kapsejlads for sjov ved Svanemøllen i København, og enkelte Ballader sejler stadig med i de større kapsejladser herhjemme.Som i de fleste andre klasser savner Ballad-klassen også et par generationer af yngre folk, og det kan mærkes, når der skal findes gaster til en kapsejlads.

– Gennemsnitsalderen er høj, vel 60+, siger formand for Ballad-klubben i Danmark, Torben Pless, der selv er 68 år. – Har man sejlet kapsejlads i 25 år, ja, så har man prøvet det meste, men der er ikke nogen til at afløse os gamle.

Langt de fleste bruger båden til tursejlads, og efter nyere EU-normer er Balladen placeret i højeste kategori: oceangående. Og der er da også flere, der tager turen til Skotland og endnu længere, selv om de fleste nøjes med de mere hjemlige farvande. To faste årlige fikspunkter er Limfjordstræf og Storebæltstræf. Her mødes man for at udveksle erfaringer, sejle tur, lave mad sammen og bare hygge sig.

Stiv og tryg
Balladen er tegnet til IOR (International Offshore Rule – en ældre måleregel). Målereglen ansporede til små storsejl med korte bomme og store forsejl. Det gør arbejdet med fokken til hårdt, hvorfor mange har skiftet til rulleforsejl.

Balladen har dog et relativt lille sejlareal og er meget stiv, hvilket er en fordel, når familien skal med.

Ingen tvivl, Balladen er still going strong efter 46 år, og en Ballad kan i disse tider købes for 125.000 kr. for de billigste. Og endnu ved vi ikke, hvor gammel en Ballad kan blive med den rette vedligeholdelse.

Køb en brugt Ballad
Med 1500 fremstillede både er det muligt at finde en Ballad til en rimelig god pris. Priserne starter ved ca. 125.000 kr., men i disse finanskrisetider kan prisen forhandles, og er den i god stand, får man meget båd for pengene.

Er det stadig den originale motor, der ligger i båden, skal den sandsynligvis renoveres eller udskiftes. En totalrenovering kan koste over 20.000 kr., hvor en ny motor koster fra 35.000 til 60.000 kr. at lægge i. Brug Ballad-klubbens hjemmeside, ballad.dk, til at få et overblik over bådens svagheder, og allier dig med en fagmand til at besigtige båden.

Konstruktion:
Skrog, dæk og overbygning er af glasfiberarmeret plast. Dæk og overbygning i sandwichkonstruktion. Skrogsiderne i salonen er isoleret. Masthead-rig. Normalt apteret med toilet og køleskab og med plads til fem personer.

Længde, overalt: 9,14 m
Længde, vandlinje: 6,90 m
Bredde: 2,96 m
Dybde: 1,55 m
Deplacement: 3300 kg
Kølvægt: 1550 kg
Mast, højde: 12,4 m
Storsejl: 15,9 m²
Genoa I: 32,4 m²
Genoa II: 25,2 m²
Genoa III: 18,5 m²
Genoa IV: 13,5 m²
Spiler: 70 m²

Tekst af Katrine Bertelsen // Foto af Uwe Winchenbach / Søren Sloth Møller / Philip Brand / Malene Gude