EFTERLYSNING – MÅ GERNE DELES

663
Her rendte tyvene med alle spillene.
Her rendte tyvene med alle spillene.

Da Maritimt center Helsingør fik stjålet en forholdsvis ny motorbåd, blev der straks lavet et opslag på Facebook om tyveriet. Opslaget blev delt, og båden dukkede op igen efter tre uger.

Under gruppen ”Tursejlads og sejlsport” på Facebook kunne man for nogle uger siden læse dette opslag: ”Vi har fået stjålet vores fine Smartliner Fisher 21 med en 50 Hk Honda af et par friske fyre. Vi giver en dusør på 5000,- til dem som kan komme med information, der bringer båd og motor retur til Helsingør. Det er den med radar på.”

Den lille motorbåd kom retur til Helsingør, efter et opslag på facebook.
Den lille motorbåd kom retur til Helsingør, efter et opslag på facebook.

Flere delte opslaget, og båden blev også efterlyst på hjemmesiden stolenboats.dk, hvor der sjældent går en uge imellem at en ny båd bliver slået op som stjålet. En klar indikation af, at tyveri af lystbåde ikke er et forsvindende problem i Danmark.

– Smartliner Fisher 21 er en af vores udlejningsbåde. Den er kun halvandet år gammel og repræsenterer en værdi af ca. 200.000 kr. Tyvene lejede først båden, hvorefter den aldrig kom tilbage, før en person meldte til vores forsikringsselskab, at han havde set den i Sydhavnen, fortæller adm. direktør hos Maritimt center Helsingør, Mads Elleskov.

– De havde givet os falske adresser, så vi kunne ikke spore dem. Vores GPS tracker havde de fundet og afmonteret, ligesom radaren og klistermærker var fjernet. Det var ikke meningen, at vi skulle havde den tilbage, siger Mads Elleskov.

Ikke alle er så heldige; fra danske havne forsvinder ikke kun både, men også motorer og andre dele af værdi. Leif Nielsen har også anvendt Facebook til et opslag, da hans Lewmar-spil blev stjålet.

Leif Nielsen oplyser her nogle uger senere, at han fortsat ikke har fået sine Lewmar-spil tilbage og heller ikke regner med det.

Gode råd til at sikre din båd

  • Lås båden, fjern løsdele, som nemt kan stjæles og lad ikke værdigenstande ligge i båden. Brug låse og forsøg at sikre din udenbordsmotor mest muligt mod tyveri.
  • GPS-trackere: Fås i forskellige varianter til stadig lavere priser, og der er succeshistorier, hvor bådejere har forhindret tyveri ved at have en gps-tracker installeret på båden.
  • Identiteten på båd og motor bør være registreret korrekt. Alle amerikanske både og både produceret eller solgt i Europa efter d. 16. august 1998 har et unikt skrognummer (HIN). Sørg for at kende skrognummeret, motornummeret – og, hvis båden har Z-drev, drevnummeret og transompladenummeret. Det er nødvendigt for en effektiv efterlysning.
  • Efterlysning og forsikring: Politianmeld tyveriet til politiet med det samme og kontakt dit forsikringsselskab omgående, hvis du har tegnet en kaskoforsikring. Du kan annoncere tyveriet her: http://www.stolenboats.dk/ ligesom Facebook er en mulighed.
  • Undersøg om papirer og certifikater er originale, når du køber en båd, desuden at den ikke er meldt stjålet eller der er restgæld i båden. Når du besigtiger båden skal du endvidere tjekke, at bådens byggenummer er det samme som det, der er oplyst i købskontrakten.
  • De fleste danske båd-forsikringsselskaber samarbejder med fælleseuropæiske organisationer som IAMI–International Association of Marine Investigators. Gennem denne organisation kan man efterlyse stjålne både og påhængsmotorer over hele Europa, da det ikke er ualmindeligt, at tyvebander forsøger at sælge de stjålne både i andre lande.

Gem