Gode begynderbåde, der er til at betale

6789

Sting 485 og Uttern S45 er sporty og livlige at sejle for en lille familie. De koster under 144.000 kroner sejlklar. Man får meget båd for pengene. Sting 485 virker mest sporty, mens Uttern S45 føles mere sikker til en familie.

Sting 485 og Uttern S45 er gode førstegangskøb. De 16 fods både vil være et sikkert valgt, hvis du vil sejle med hustruen og to små børn eller med vennerne, hvis I skal lystfiske lidt, stå på vandski eller bare sejle en tur og bade fra båden. En stige i højre side på agterspejlet gør det let at komme op fra vandet.

Bådene har fem siddepladser, tre tilbage på agterbænken og to fremme, hvor der er masser af plads at bolte sig på, da ratkonsollen er ført tilbage i Sting 485 og Uttern S45, så føreren styrer fra agtersædet. Man sidder bedst i Utteren, der er produceret af Brunswick. Vil du sejle bådene alene, og det gør de fleste bådejere ofte, så får du en sporty båd, som allerede planer efter fem sekunder, selv om motoren ikke er større end 50 hestekræfter. Uttern S45 er dog langsomst til at plane og havde laveste topfart på 26,2 knob. Den havde da også kun en Mercury F40 hk bagpå. Det er en firetaktsmotor og larmede mindre end Stings totaktsmotor fra Evinrude, der blev målt til 84 decibel, da vi sejlede topfarten på 27,4 knob. Totaktsmotoren sluger samtidig mere benzin end en firetaktsmotor, der dog vejer lidt mere. Og netop vægten betyder noget for, hvor hurtigt en båd kommer op at plane, men satte man en firetaktsmotor på Sting 485 ville det måske højst betyde, at den planer to sekunder senere. Og hvilken tursejler tænker på det? Meget få. Det trækker dog ned, at totaktsmotoren fra Evinrude kræver blandingsolie modsat Mercurys 4-takter. Blandingsolie kan man nemlig godt glemme.

God i bølger
Da vi kom op i fart og havde en optimal marchfart på 19,5 knob for Sting 485 og 18,2 knob for Uttern S45, viste bådene gode sejlegenskaber. Vi var dog mest begejstret for Sting-bådens sejlegenskaber, der er lidt mere levende. Skrogvinkler og et tilpas spids V-formet bund fremme gør, at begge både lander blødt i bølgerne. Samtidig sprøjtes vandet fint ud til siden. Ved marchhastigheden bruger Evinrude 50 hk-motoren kun 8,9 liter i timen. Øges farten til 23,6 knob, er forbruget 11,6 liter i timen og for fuld fart med 27,4 knob til 17 liter i timen. Alt sammen målt med en person i båden i Oslofjorden. Mens Uttern S45 bruger ni liter i timen ved marchhastigheden på 18,2 knob og 11,9 liter ved 24,3 knobs fart. Ved tophastigheden på 26,2 knob bruger Uttern S45 kun 13,9 liter, altså omtrent tre liter mindre end på Sting 485’eren.

Solide vindskærme
Begge både har en solid vindskærm, der også har en god ramme at holde i, og under bølgesejlads, sørger den for at, det er svært at blive ramt af skumsprøjt, der vil komme i høj sø. Man skal dog vide, at Sting 485 og Uttern S45 kun er godkendt til kystnær sejlads ifølge CE-mærkningen. Vindskærmen sørger også for, at evt. regn kommer væk på Sting 485, da der er luft under skærmen, der sørger for, at den dugger mindre. Til gengæld er der mere plads til papirer og andet på Uttern S45, der i det hele taget fremstår mindre skrabet.

Det trækker lidt ned, at Sting 485 gynger lidt for meget, når man går ud i siden og vil fiske eller tisse ud over rælingen. Her er båden en anelse mere ustabil, end man oplever i andre både i Uttern S45. Producenterne har måske af samme årsag sørget for at rykke rattet så tilpas langt ind midt på bådene, at den ikke krænger, når føreren sidder og styrer ved den store konsol. På Sting S45 er der en konsol, der smart og let kan vippes op, så man kan placere mad og andre ting derunder. Man slipper ved den løsning for at ligge på knæene og kigge efter tingene. Fremme og tilbage i båden er der også masser af plads til redningsveste og tovværk, mens der i siderne er gjort plads til fenderne. Der er også plads til fendere ude foran på bænken i venstre side på Uttern S45, der generelt har mindre stuveplads end Sting 485.

Mange har råd
Hvis man ønsker en ny båd, så er Sting 485, til 144.000 kroner sejlklar, eller en Uttern S45, til 137.000 kroner, til at kunne betale for. Sting 485 skal dog hentes i Norge eller Sverige, da der ikke findes en forhandler i Danmark. Behovet for ekstraudstyr er minimalt, men en god kaleche, når den ligger i havn eller på land, er godt givet ud. Bådene er sporty,og er man begynder, kan man sagtens starte med en lidt mindre motor, hvilket vil skære nogle tusinde kronesedler af prisen, samtidig sikrer man, at bådene ikke er for livlige for en førstegangskøber. Vi testede bådene i en times tid hver, og der var masser af sport og sejlglæde i dem. Komfort er der måske ikke meget af i bådene, men på en dagtur uden regn går det fint. Uttern S45 virker mest komfortabel, mens Sting 485 har mere danseplads foran og er en anelse hurtigere på toppen, selv om den er 60 kilo tungere end Uttern S45.

Sting 485

Længde: 4,88 m

Bredde: 2,05 m

Vægt uden motor: 460 kg

Motor: Evinrude 50 hk E-tec

Motorstørrelser: 40 til 60 hk

CE-godkendt til kategori C

Siddepladser: 5 styk

Marchfart: 19,5 knob

Topfart: 27,4 knob

Pris testbåd: 144.000 kr.

Forhandler i Norge: bakken-motor.no

Producent: sting-boats.eu

Uttern S 45

Længde: 4,45 m

Bredde: 2,05 m

Motor: Mercury F40

Motorbådsstørrelser: 40 til 60 hk

CE-godkendt til kategori C

Siddepladser: 5 stk.

Cruising speed: 18,5 knob

Tophastighed: 26,2 knob

Vægt uden motor: 401 kg

Pris med motor: 137.000 kr.

Forhandler i Danmark: mercurymarine.dk

henviser til forhandler

Producent: brunswick.com

Af Troels Lykke