Til Middelhavet og tilbage i en Vindö 40

1212

Lasse Jarl og Malene Wilken solgte lejlighed og bil og brugte derefter to år på at sejle til Middelhavet og tilbage igen. I dag kæmper de om at få nattevagten, når de f.eks. sejler fra Holbæk og op i Sverige.

Lasse Jarl og Malene Wilken har med god grund stor tillid til deres langkølede Vindö 40 fra 1973. De har nemlig i 2009 sejlet til Middelhavet i den, via Biscayen og Atlanterhavet og derefter tilbage til Holbæk i 2011, gennem Europas floder og kanaler. En tur på 8.500 sømil, som de foretog med deres børn Marie og Sebastian. I dag er den sammentømrede familie tursejlere, erfarer vi, efter vi møder dem på Roskilde Havn i denne vinter. De nyder stadig den 30 fods Vindö 40, som de kalder Æfnitýr, der betyder eventyr på oldnordisk. Og eventyr har der været meget af. Så meget at Malene Wilken i 2012 skrev bogen ”Skibet er ladet med eventyr – to år i Middelhavet”.

– Da vi sejlede hjem gennem Rhinen, blev vi taget af strømmen, så vi lå oppe på en sten, og båden krængede 45 grader. – Lasse Jarl

Solgte lejlighed og bil
Før familien forlod Danmark, solgte de bil og lejlighed, men beholdt deres sommerhus, som de opmagasinerede møbler og personlige ejendele i. Derefter opsagde de deres job og tog til Middelhavet gennem Kielerkanalen.
Båden blev i 2005 købt til turen, og vi valgte en båd, hvor sikkerheden er vigtigere end farten. Den sejler fem knob på kryds og går ikke så højt til vinden. Men jernkølen, der er belagt med glasfiber, er meget robust. Da vi sejlede hjem gennem Rhinen, blev vi taget af strømmen, så vi lå oppe på en sten, og båden krængede 45 grader. Men kølen tog ikke skade. En Vindö 40 har også overlevet et frit fald i bølge på 10 meter. Blandt andet derfor valgte vi den, siger den 51-årige Lasse Jarl om båden, som de i 2006 tog deres første tur i, da de sejlede fra København til Als for at få monteret deres vindror.

Sikkerhedsudstyr, da båden sejlede til Middelhavet:

EPIRB
Firepersoners Vikingredningsflåde.
Inmarsat C distress-system.
Livliner til alle om bord.
Mandeline fra stævn til agter.
Redningsveste til alle om bord.
Diverse nødblus.
På det tidspunkt havde Malene Wilken kun sejlet siden 2003, hvor hun startede på sejlerskole i Sejlklubben Sundet, mens Lasse Jarl har sejlet tur- og kapsejlads siden 1980 og bl.a. har sejlet en gaffelrigger hjem fra Spanien, hvor han var teknisk ansvarlig. Holbæk-sejleren er da også uddannet mekaniker og har siden efteruddannet sig til autotekniker.

Vindö 40 fra 1970

SPECIFIKATIONER:

Længde: 9,43 m
Bredde: 2,95 m
Dybgang, langkølet: 1,40 m
Krydsstel: 40 m2
Bygget indtil 1982: 650 stk.
Materiale:
Skrog i glasfiber
Dæk i mahogni
Motor Nanni-diesel: 29 hk
Brændstoftank: 40 liter
Ferskvand: 100 liter
Deplacement: 5.200 kg
Antal køjepladser: 5
Aptering: Mahogni
Konstruktør: John H.V. Lindblom og Carl Andersson
Værft: Nötesund Varv AB, Sverige
Købt i 2005 fra 1973: 290.000 kr.
Brugtpris fra 120.000 kr. til 200.000 kr.
Læs mere aefnityr.dk

Tekst & foto: Troels Lykke