Den (næsten) sikre kur mod pest

2728

Dieselpest er en bakterie der lever i din dieseltank. Dem kan være en trussel for motoren og andre apparater om bord der bruger dieselolie. Bakterien kan dog bekæmpes – læs her hvordan

Der er skrevet rigtig meget om dieselpest og om hvordan man bekæmper denne plage om bord. Grundreglerne har været, at man skal undgå vand i tanken og bruge en eller flere former for biologisk tilsætningsmiddel, der slår de skadelige bakterier ihjel. Overholder man dette, er man da også ganske godt rustet og kan for det meste sejle gennem sæsonen uden fare for nedbrud og motorstop.

Men en anden metode er (næsten) 100% sikker. Opskriften er ganske simpelt at tømme sin tank ved sæsonens slutning, og derfor hvert forår starte på en frisk. Og det i bogstaveligste forstand. Med frisk diesel i en nyrengjort tank, er det praktisk talt umuligt at opbygge en skadelig bestand af pest i løbet af sæsonen.
Undertegnede har nu brugt denne metode i tre år, og det har løst alle problemer. Båden var ellers hårdt ramt og havde et voldsomt angreb af pest, der stoppede slanger og blokerede filtre. Nu er tank, brændstof, slanger og filtre jomfrueligt rene. Både når skibet søsættes i april og tages op i november.

Her er opskriften på en pestfri sejlads:

Ved sæsonslut:
Afmonter tankmåleren. Gennem hullet kan du nu suge den resterende diesel op i nogle dunke egnet til formålet. Hvis sugningen udføres forsigtigt, kan man undgå bundfaldet, og brændstoffet kan derfor bruges på bilen – hvis man altså kører på diesel. Ellers er der sikkert en nabo eller ven, man kan glæde.
Den sidste sjat kasseres. Anvend de dertil indrettede spildtønder på havnen.
Er tanken stadig beskidt kan man skylle den med karburatorsprit og eventuelt bruge en klud på en stang til at fjerne skidt og slam.
Det er selvfølgelig en fordel at slutte sæsonen med så tom en tank som muligt.

Ved sæsonsstart:
Skyl tanken med lidt karburatorsprit. Det opsuger den smule vand, der måtte have opbygget sig som kondens i løbet af vinteren. Brug gerne en oliepumpe eller lignende til at fjerne alle dråber fra tanken.
Hæld diesel på. Brug evtentuelt et biologisk tilsætningsmiddel. Flere olieselskaber er begyndt at fraråde brugen, og anbefaler at man i stedet tilsæter en liter karburatorsprit per 50 liter diesel, hvis brændstoffet er forurenet med vand.
Skift filtre. Og voilia; du kan nu gå sommeren i møde med bevidstheden om at du har frisk og fin diesel ombord.

Af Torsten Rasmussen