Pas på batteriet – især om vinteren

792
Batteriet skal opbevares køligt, men må ikke få frost. Foto: Exide
Batteriet skal opbevares køligt, men må ikke få frost. Foto: Exide

Et fritidsbatteri til båd, bil eller motorcykel, der ikke bruges og heller ikke vedligeholdes i en længere periode, risikerer at gå i stykker i utide.

– Der findes ingen nøjagtige tal på, hvor mange fritidsbatterier, der unødigt går i stykker hver vinter, men når vi nærmer os foråret, er der altid mange kunder, der henvender sig til os, da batteriet i deres båd eller fritidskøretøj er holdt op med at fungere i løbet af vinteren. Ved nærmere eftersyn viser det sig næsten altid, at batteriet er gået i ’glemmebogen’ hen over vinteren, siger Tor Enlid, Marketing Manager hos batteriproducenten Exide Technologies Norden.

Der er flere grunde til, at det betaler sig at give batteriet lidt ekstra omtanke, både i forbindelse med sæsonens afslutning og regelmæssigt hen over vinteren. At lade et batteri blive ødelagt i utide er ikke godt fra hverken et miljømæssigt eller et privatøkonomisk synspunkt.

– Det er ikke kun spild af ressourcer, men også rigtig ærgerligt ikke at kunne komme af sted på forårets første tur, fordi batteriet ikke fungerer. Derfor vil vi gerne give nogle enkle gode tips, der forebygger problemer med batteriet, lyder det fra Tor Enlid.

Exides batteriråd til båd- og køretøjsejere før vinteropbevaringen

  • Kobl batteriet fra det elektriske system ved længere tids opbevaring.
  • Tør batteriet af med en fugtig klud, hold det rent og smør polerne med fedt for at minimere risikoen for oxidering.
  • Lad batteriet maksimalt op før vinteropbevaring.
  • Opbevar batteriet tørt og køligt. Batteriets selvafladning er mindre, jo lavere temperaturen er. Det må dog ikke opbevares ved minusgrader.
  • Vedligeholdslad batteriet et par gange i løbet af vinteren. Brug en kvalitetslader og husk at anvende den ladertype, der passer til netop dit batteri.

Fakta om batterier:

Marine-/fritidsbatterier og MC-batterier har en levetid på flere år under forudsætning af, at batteriet vedligeholdes og behandles korrekt. Alle batterier har en vis selvafladning, hvilket betyder, at hvilespændingen falder. Hvis hvilespændingen kommer under 12,4 V, bør batteriet lades.

Et afladet batteri kan også fryse i stykker ved normale vintertemperaturer. Hvis batterier ikke holdes fuldt ladede, er der risiko for sulfatering, hvilket reducerer kapaciteten.

Sulfatering opstår, hvis batterier er helt eller delvist afladet i en længere periode. Da sker der en omkrystallisering af det blysulfat, der opbygges under afladning. Omkrystallisering bevirker, at det bliver vanskeligere at oplade batteriet, og batterikapaciteten reduceres. Får denne sulfatering lov til at udvikle sig i flere måneder, ødelægges batteriet. Det er derfor vigtigt at oplade batterierne jævnligt.

Kilde: Exide Technologies er global leverandør og producent af blybatterier til bl.a. både, autocampere, campingvogne og motorcykler.