Rå maskulinitet og kølig feminisme

2917

Mylius 18E35 er historien om, hvordan man kan kombinere det feminine og det maskuline. Det funktionelle, æstetiske og luksuriøse med et højt niveau for sejlegenskaberne.

Den gamle sandhed om Middelhavet holdt stik. Enten blæser der alt for lidt eller alt for meget. Det havde været sandt, hvis jeg havde været om bord på en af de mindre både. For de 12-15 m/sek. var ikke et problem for den 18,35 m lange Mylius. På vej ud af havnen i det smukke Porto Venere på  den italienske vestkyst gik vi forsigtigt frem for maskine. Det kraftige vind ville tiltage i løbet af dagen og den havde allerede flyttet så meget vand, at båden med sin 3,5 m dybe køl skulle listes ud. Det gik heldigvis uden grundstødning. Storsejlet blev sat til tops med faldet på et af de elektriske kulfiberspil fra Harken, mens motor gik bak med 1500 omdrejninger for at tage lidt af trykket på det dovent blafrende 3Di-storsejl fra North. Vi faldt af og rullede fokken ud, mens vi på halvvind søgte ud i mere åbent farvand. Farten lå på 11 knob.

Kraftfuldt opkryds
Vi gik op på kryds og fik båden trimmet ind, mens vi tordnede af sted i de voksende bølger. Jeg må lægge mig fladt ned og sige, at båden gik som en drøm og det letteste i verden ville have været at beslutte sig for at fortsætte på en østlig kurs – for evigt. Det var som sådan ikke så meget farten på ca. 9,7 knob, der imponerede, men snarere den kraftfulde måde, det sket på. Båden er bygget i ren kulfiber og vejer 15,9 tons. Heraf er de 6,2 tons placeret i kølen, og med sin bredde hæk og en bredde på 4,8 meter har båden et stort oprettende moment, og dermed så stor stabilitet, at et fuldt storsejl i 12 m/sek. ikke er et problem overhovedet. Da båden samtidig var udstyret med kulfibermast, bom og vanter i materialet PBO, var dens gang i søerne flydende, behagelig og hurtig. Både på 60 fod er store både, og man har dermed ikke den samme fornemmelse af båden, som man har i en J/70. Ikke desto mindre var det nemt at finde det sweetspot, hvor man fornemmede, at mest mulig kraft fra sejlene bliver omdannet til fart.

16 knob på læns
Vi fald af satte en 150 m2 stor code 0 og fandt nogle gode søer at surfe på, hvilket fik farten yderligere i vejret. Topfarten blev noteret til knap 16 knob i fuld kontrol og balance.
Det mest negative, man kan sige om bådens sejlegenskaber, cockpit- og dækslayout, er, at den vil være svær at håndtere shorthanded, i hvert fald i den vind vi sejlede i. Alene storsejlet på 90 m2 vil være udfordrende at sætte trods el-spillene. Da vi testede, var der fem kompetente sejlere, der stod for trim og manøvre, og de havde alle noget at se til i manøvrerne. Omvendt vil båden være forrygende sjov at sejle havkapsejlads i med fuld besætning, og det er langt hen ad vejen det, den er designet til, hvilket afspejles i, at den netop rammer den Internationale Maxi Association, IMA’s, mindstemål for deltagelse i den populære mini-maxi-serie på Middelhavet.

Skifter karakter om læ
Men når det er sagt, er båden langt fra at være en racer. Når du går om læ, forsvinder du ikke ned i et sort hul, som tilfældet er på de rendyrkede racere. Du finder derimod en stor kontrast mellem bådens rå og maskuline ydre og dens feminine men lidt kølige indre, hvor lyse store flader, børstet stål og alpi-teak skaber en let kølig, feminin atmosfære. Lejderen og udtrykket i salonen sendte mig på en tidsrejse tilbage til diskoteket Nasa i indre København i den glade del af 0’erne. Her er bådens hjerte, hvor der efter kapsejlads vil kunne inviteres på cocktailparty i de stilfulde omgivelser. Der er en dinette i bagbord, stor udklappeligt bord i midten af salonen med hhv. sofaarrangement i bagbord og to ”sofa-stole” i styrbord. Endelig er der tre barstole i krom og læder, som kunne arrangeres efter behov. Båden har derudover to agterkahytter, hver med eget toilet og bad, der også kan tilgås fra salonen. Fremme foran salonen finder man en stor kahyt, der enten kan indrettes til owners cabin eller til køjerum, hvis man har en besætning om bord til at hjælpe med at sejle den. Foran denne finder man endnu et toilet og bad. Agter har båden udvendig en udklappelig badeplatform, som samtidig er porten dingy-garagen, hvor en 3,7 m lang rib var parkeret på tværs.

Bygget i kulfiber
Bådens skrog, dæk, forstærkninger og skot er som nævnt i ren kulfiber og epoxy sandwich. Skot og dæk er epoxy-limet til skroget. Derefter gennemgås samlinger og strukturer med ultralydsskanning for eventuelle fejl. Om læ er  møbler og motor monteret efter bådens skrog, skot og dæk er samlet. Det betyder ifølge værftet, at eventuelle reparationer og udskiftninger bliver lettere at udføre, da modulerne som udgangspunkt er tilpasset til eftermontage. Bådene bygges, samles og males i Polen på værftet Rega Yacht.

Kan tilpasses ejeren
Det er en vigtig pointe for værftet, at hver enkelt båd er specificeret og tilpasset den enkelte ejer. Det betyder, at den om læ kan bygges, så den i stor grad imødekommer ejerens individuelle behov. Det samme gør sig i nogen grad gældende på dækket, hvor båden kan leveres med forskellige rigkonfigurationer. Spil og elektronik kan også tilpasses ejerens behov og pengepung. Båden, vi testede, var i absolut dyreste setup med kulfibermast og -bom, stående rig i PBO og instrumenter fra B&G.

Konkluderende opfylder båden behovet som en luksuriøs racer-cruiser. Den har et meget forskelligt indre og ydre, og det er naturligvis spørgsmålet, om kontrasten er for stor. Altså om den taler til det samme klientel om læ og på dæk. Ifølge min italienske kollega i European Yacht of the Year-juryen Vanni Galgani rammer den lige ned i den italienske forståelse af nydelse og luksus. Jeg ser potentialet i, at den rammer et velhavende segment, der gerne vil deltage i IMA’s sejladser i Middelhavet og i Caribien. Den sejler som en drøm, og der er garanti for gode fester på dækket og om læ, når dagens sejlads er veloverstået.

  • Fra ratkonsollerne i kulfiber har man fuld kontrol over de allerfleste funktioner om bord.
  • Der er også en bagtanke mht. træarbejdet på dækket. Ud over at overgangen på listen er smukt udført, betyder det, at monterer man en kasteblok i pad-eyet, kommer skødet, der trækkes fra cockpittet, ikke til at skamfile listen.
  • Et blik fra køjerummet midtskibs og bagud mod salonen.
  • Bløde kurver, store flader, smukke linjer, træ og børstet metal giver et stilrent og minimalistisk udtryk om læ. Hvor båden udefra signalerer råkraft og styrke, er udtrykket om læ cool feminint.
  • Funktionalitet, lækre detaljer og enkelhed går som en rød tråd igennem dækslayout, trim- og skødesystemer.
  • Spillene er naturligvis også i kulfiber og elektriske. De er placeret funktionel for gasterne i det store cockpit.
  • Spillene er naturligvis også i kulfiber og elektriske. De er placeret funktionel for gasterne i det store cockpit.
  • Testbåden var ud over kulfibermast og bom også udrustet med vante i det lette og bomstærke materiale PBO.
  • Når man er om læ på båden, kan man få fornemmelsen af at være gået ind i loungen på en smart natklub. Stilen er ren og minimalistisk og 100 procent italiensk.
  • Dækket indbyder til både til solbadning og til hårdt arbejdet for fordækkere og mastemænd med de flushmonterede luger og det lave ruftag.

Specifikationer Mylius 18E35

Mylius 18E35
Længde overalt 18,35 m
Længde vandlinje 16,05 m
Bredde 4,8 m
Dybdegang 3,5 m
Vægt 15,9 tons
Kølvægt 6,2 tons
Mastehøjde 23,7 m
Storsejl 89 m2
Fok 19,5
Gennaker 320 m2
Motor 110 hk
Værft Rega Yacht
Design Alberto Simeone
Pris 9.700.000 kr. plus moms
Yderligere information mylius.it

Morten Brandt