Sjov båd til dagture

2308
Båden er meget bred i forhold til dens længde, og det giver god skrogstabilitet.

Den lille slovenske Seascape 18 er er let, fladbundet og planer hurtigt 12 knob i mellemluft. Vi prøvede prisvinderen, som er til tur og ræs for børn og voksne.

Af Troels Lykke

Læserne efterlyser test af mindre både, der kan betales af almindelige lønmodtagere. Her er derfor Seascape 18, der sejlklar og med en trailer til koster 220.000 kr. For de penge får du vind og bølger helt tæt på. Båden vejer nemlig kun 450 kilo og reagerer på selv de mindste vindstød. Og de tre mand, der typisk er om bord, sidder helt nede ved vandet i den slovenske båd med åbent cockpit, hvor bølger, der kommer ind i båden, let kan løbe ud igen. Der kom nu ikke bølger ind over, da BådNyt testede båden i 5-6 m/sek. på Aarhusbugten, hvor der var små krappe bølger. Sloveneren har virkelig godt greb i vandet, for der er to ror, og det betyder, at selvom båden krænger, og det gør den hurtigt, bevarer den hele tiden et ror i vandet. Løjgang til storsejlet forstyrrer ikke, for den findes ikke. Et eksempel på, at folkene bag Seascape, havkap-sejlerne Kristian Hajnsek og Andraz Mihelin, sparer på dyre materialer. I stedet hæfter storskødet to stykker tovværk fra Dyneema i hver side helt agter. Det giver et effektivt træk i den lette kulfiberbom, når der hales i Ronstan-blokken, som skødet kører i.

Seascape 18 sejler let 12 knob med den 32 kvadratmeter store gennaker oppe.
Seascape 18 sejler let 12 knob med den 32 kvadratmeter store gennaker oppe.

Mast kan kysse vandet
Flere af de nu 12 solgte danske Seascape 18-hold har dog før oplevet, at masten har kysset vandet i en kæntring i hårdt vejr med den 32 kvadratmeter store gennaker oppe, men båden har rejst sig hurtigt op igen, selvom den 1,5 meter dybe vippekøl kun vejer 150 kilo. Bådens primære stabilitet ligger da også i bådens store bredde på 2,40 meter. Seascape 18 er således udviklet med viden fra minitransat-klassen, der er en 6,5 meter bred båd med samme proportioner som Seascape 18. Designet med den meget flade bund er tillige inspireret af jordomsejleren Open 60, som er skabt til at kunne plane i døgnvis i sydishavet. Bådens helt store styrke er derfor, når vinden kommer ind fra siden eller agten, hvor man kan sætte den store gennaker, der nede på båden hæfter på et 1,4 meter langt bovpspryd i kulfiber. Og det bøjede voldsomt, da vi planede ni knob i seks m/sek., efter vi først havde halet gennakeren ud af en aflang pose på dækket og op i masten. Men indtil videre er intet bovspryd knækket endnu, siden båden kom frem i 2010, og der er solgt 350 både, forklarer den danske importør, Per Cederberg fra Aabenraa. Han sejlede igen i 2015 med i BådNyts singlehand-sejlads Sølvroret fra Svendborg i bådtypen, hvor i alt seks Seascape 18 var med. Per Cederberg, der vandt sit løb efter 26 timers sejlads rundt om Fyn, fortæller, at havde det blæst 13-14 m/sek., var han ikke sejlet med. Dertil er båden trods alt for lille til at sejle alene om natten i efteråret og uden selvstyrer.

– Men jeg satte gennakeren, da det blæste 11 m/sek. Og båden planede over 13 knob, så selv de store både kunne ikke følge med os, forklarer Per Cederberg.

Planer fra ældre bådtyper
Båden er virkelig let på de to ror, når man først er oppe og plane, og det går så stærkt, at de ældre bådtyper som f.eks. H-båd og Drage ikke ser skyggen af Seascape 18’eren. På kryds går de ældre både derimod hurtigere. Vandlinjen er ikke særlig lang på den slovenske båd, og i let vind kæmper den tillige med en stor våd overflade. Men da vi krydsede ud fra Aarhus, var farten fint med omkring 5,2 knob, og vi to mænd, der var om bord, skulle ikke hænge særligt meget ud over kanten for at holde den lette båd på benene. Gode hængestropper gør, at man føler sig tryg om bord, selv når det blæser. Bommen, der som masten er i kulfiber, sidder dejligt højt. Og det er en fordel, dels fordi man så ikke får den i hovedet i vendingerne, dels fordi man har et godt udsyn, og dels fordi bommen ikke rammer vandet, når man krænger med gennakeren.

Bådtypen er nu fem år gammel. I Danmark er i dag 12 aktive mandskaber. I hele verden er der 250.
Bådtypen er nu fem år gammel. I Danmark er i dag 12 aktive mandskaber. I hele verden er der 250.

Moderne rig
Alle hal sidder praktisk og er af god kvalitet. Riggen er tillige moderne sat op med store bagudvinklede salingshorn på masten, så man ikke behøver at sejle med et hækstag, der ellers hele tiden skal reguleres. Til gengæld bruger man bomnedhalet til at flade og åbne storsejlet med, når det blæser. For når man haler i bomnedhalet, ryger masten frem på midten, og dermed flades storsejlet, og derved krænger båden mindre.

Alle skøder og hal er lette at hale, og det gør båden velegnet til de unge i sejlklubberne, der både kan tage på tur med den eller sejle kapsejlads i den. Men Seascape 18 vejer trods alt 450 kilo, og derfor er en bil bedst egnet til at slæbe den op ad et stejlt slæbested. En minibil kan lovligt trække båden, der med landevejstrailer kun vejer 750 kilo. Den lette kulfibermast er lynhurtig at sætte, og det kan gøres af én mand, da der i bunden af masten sidder et vippebeslag.

Smal forkøje
De fleste, der har købt Seascape 18’eren i Danmark, er familier, der sejler tur- og kapsejlads med deres børn. Man kan nemlig sove to voksne i båden, men der er både mørkt og trangt, og man skal nok være forelsket, hvis man skal synes, det er optimalt. Flere har blandt andet taget turen med båden bag bilen til Holland og Sverige. Formanden for den danske Seascape 18-klub, Pierre Baad fra Aarhus, fortæller her, hvorfor han har købt båden:

– Den er let at sejle – også for børn. Hal og skøder er så lette at hale, fordi båden er så let. Seascape 18 er også god at traile. Vi har f.eks. været i Holland for at sejle. Vi lå blandt andet lige 500 meter fra Amsterdam banegård. En anden fordel er, at kølen bare vipper op, hvis man går på grund. På den måde undgår man skader, siger Seascape 18-sejleren om båden, som man kan sejle lige ind på en strand, når kølen er vippet op under skroget, så båden kun stikker få centimeter.

Fremtidens båd
Seascape 18 har ikke uden grund modtaget Boat of the Year-prisen i 2010 af de europæiske bådblades jury, som BådNyt sidder med i. Båden sejler godt, er nem at håndtere selv for børn, den egner sig til ture, hvis man tager et telt med til familien, såfremt man er mere end to, der skal sove. Samtidig holdes prisen på 220.000 kroner sejlklar med trailer, og sejlene er i høj kvalitet med holdbar laminatdug. En sådan bådtype kan sagtens være fremtidens bådtype til den travle familie, der trods alt gerne vil have en stor sejlglæde i weekenden eller i ferierne. Men Seascape 18 egner sig bestemt også til kapsejlads, hvor mandskabet højst må veje 275 kilo.

Konstruktion om læ
Båden har ingen ståhøjde, er meget mørk og uden komfort. Et tørkloset kan placeres, men alt er primitivt. Mad skal laves på et lille blus i cockpittet, hvis man ikke vil brænde båden af. Der findes ingen elektronik om bord. I stedet bruges mobile LED-lygter. Forkøjen er over to meter lang og 1,35 meter bred, hvilket gør en overnatning mulig, men et telt om bord er nok en god idé, hvis man ønsker mere komfort med familien.

Båden kan trækkes af selv en minibil, da vægten inklusive trailer er på under 800 kilo.
Båden kan trækkes af selv en minibil, da vægten inklusive trailer er på under 800 kilo.

Konstruktion og koncept
Den lette båd på kun 450 kilo er solidt konstrueret med et vakuumstøbt sandwichskrog i glasfiber med kerne i midten. Seascape-værftet i Slovenien er senest kommet med Seascape 24, og i forvejen kom Seascape 27 i 2014. Konceptet er målrettet. Det går mod den aktive dagsejler, der både er til tur og kapsejlads. Og prisen forsøges holdt nede, og det er lykkedes med Seascape 18.

Sejlegenskaber og boathandling
Båden sejler ikke specielt hurtigt på kryds, da båden kun er 18 fod lang, hvis vinden er under fire m/sek. Er der dovne bølger, går den fladbundede båd let i stå. På læns derimod sejler den som en drøm, for allerede ved 5-6 m/sek. planer den, når gennakeren sættes.

Seascape 18

Længde                     5,50 m
Bredde                       2,40 m
Dybgang                    0,15 til 1,50 m
Storsejl                     14,5 m2
Fok                            8,5 m2
Hårdtvejrsfok           7,5 m2
Gennaker                  32,00 m2
Mast i kulfiber          7,40 m
Bovspryd i kulfiber   1,4 m
Vægt                         450 kg
Kølvægt                    125 kg
Pris med trailer og tre sejl     220.000 kr.
Forhandler                Per Cederberg, 2687 2204
Værft                         Thinkseascape.com, Slovenien

BådNyt mener
Seascape18 er en prisbillig båd til 220.000 kroner med trailer. Den kan bruges af sejlklubber og familier, der vil på tur og traile den ned til varmen eller op i den svenske skærgård. Den giver en masse frihed. Båden er ikke for nybegyndere. Dertil kræver den for meget og kan smide masten i vandet, når gennakeren er sat i selv frisk vind. Båden er udviklet over to år, og dyre løsninger er fravalgt, og det er måske en af årsagerne til bådens succes. Der er dog blevet råd til gode dansk/australske Ronstan-blokke, Dyneema-tovværk, kulfiber-rig og laminat-sejl.