Sjov Elvstrøm 717 til billige penge

1942

Efter Lars Vejsager Jørgensen blev sidst under Classic Fyn Rundt i en tung turbåd, blev det nok. “Min ven Carsten og jeg købte en hurtig Elvstrøm 717 med svingkøl og stiksværd, som vi har sat i stand. Den står os i alt i 50.000 kroner” fortæller Korsørsejleren til Troels Lykke.

Lars Vejsager Jørgensen er aktiv formand for Korsør Sejlklubs kapsejladsudvalg, og efter han i 2013 havde sejlet Classic Fyn Rundt fra Kerteminde i en tung, underrigget Marina 95, hvor han kom andensidst i mål med ejeren af båden, Carsten Bjørndal, var det nok. De to venner ville frem på banen.

Vi må finde en billig båd at sejle kapsejlads i, blev vi enige om. Derfor købte vi en overrigget Elvstrøm 717 Speciel, som Jesper Larsen havde ombygget i sin have i Hvidovre, forklarer Lars Vejsager Jørgensen, som til daglig er procesoperatør hos Statoils raffinaderi i Kalundborg. Han er også uddannet maskinarbejder og var derfor ikke bange for selv at færdiggøre Elvstrøm 717eren fra 1982, en båd de kun betalte 20.000 kroner for.

Elvstrøm 717

Design: Jan Kjærulff
Længde: 7,17 m
Bredde: 3,20 m
Vægt: 1250 kg
Svingkøl: 400 kg
Dybgang: 2,05 m
Stiksværd foran mast: 1,28 m
Fok: 12 m2
Storsejl: 35 m2
Spiler: 55 m2
Gennaker: 62 m2
Antal køjer: 2 stk.
Bådpris før renovering: 20.000 kr.
Pris efter renovering: 50.000 kr.

Svingkøl og stiksværd
En ret god pris, når man tænker på, at båden nu havde fået en svingkøl med bulb, der nu kan svinges 35 grader ud til siden, når man trækker i tovværk fra cockpittet. Før stak den kun 1,25 meter, nu stikker kølen 2,05 meter.

Man kan virkelig mærke, når kølen er ude til siden, derfor giver skroget sig, derfor har vi forstærket hovedskottet. Der er mange kræfter på spil, derfor har vi forstærket svingkølstrækket med rustfrit stål, siger Lars Vejsager Jørgensen.

Nyt stiksværd foran masten kom også til, så båden ikke driver på kryds og halvvind. Den skal reguleres manuelt indtil videre og kører lidt hårdt i sværdkisten.

Sværdet er som svingkølen også noget, vi skal lære at kende. Faktisk har vi måttet bygge et nyt i vandfast krydsfiner med glasfiber og kulfiberforstærkninger. Det første sværd knækkede desværre på vej hjem i hård vind på en skæv bølge på Køge Bugt i oktober sidste år, forklarer Korsør-sejleren. Mere er også ombygget på Elvstrøm 717, der i 70’erne blev kaldt for flyvepap, da den flade båd planer fantastisk godt. Og netop til det formål er to udadvinklede dobbeltror, som ses på Mini-transatbådene bygget af Jesper Larsen.

De to ror har vi forstærket. Vi har virkelig forstærket båden mange steder, fortæller sejleren.

Nyt kæmpe storsejl
Og sejlet var blevet større og har fået en kæmpe flynder, der går 1,5 meter vandret ud fra masten. De ekstra kvadratmeter på storsejlet har også krævet to ekstra salingshorn på den originale mast fra 1982, og et nyt beslag til mastefoden er bygget af de to sejlere. Lars Vejsager Jørgensen og Carsten Bjørndal, der begge er skifteholdsarbejdere og derfor kan arbejde om dagen, har også monteret et bovspryd på båden, og de har anskaffet sig en stor gennaker, så båden rigtig kan plane. Faktisk måler båden så meget efter DH-reglen, at den næsten skal kunne sejle op med en meget størrre X-99er. Båden, de kalder for Carla, har kostet mange arbejdstimer i tre måneder. 30.000 kroner er også brugt til grej, blokke, sejl, maling, batteri, musikanlæg, bådvogn, lanterner, tovværk og to rørkøjer agter.

I alt står båden os i sejlklar stand i 50.000 kroner. Og det er ikke meget, når man er to, forklarer Lars Vejsager Jørgensen, der nu har været på vandet i den hurtige båd.

Minder om en laserjolle
Den er meget jolleagtig, det store smil er fremme, når vi sejler. Det er lidt som at komme tilbage til min laserjolle, den reagerer hurtigt, men den er svær at lave havnemanøvre i, da den driver, indtil den kommer op i fart, siger sejleren, der i år vil sejle onsdagsejladser i Korsør med den, men også Classic Fyn Rundt.

Carsten tager sin søn med, og jeg tager min datter med rundt om Fyn. Vi vil også sejle Agersø Rundt og måske Romsø Rundt fra Kerteminde. Vi ser virkelig frem til at sejle båden og lære den bedre at kende. Vi ved f.eks. ikke helt, hvordan masten skal stilles, og hvordan svingkøl og stiksværdet skal bruges, siger sejleren, der i øvrigt fortæller, at der er masser af ledige bådpladser i Korsør Havn, og at deres svingkran er god til at løfte både på op til 3,3 ton.