Små motorbåde med spark i

1576

De typiske kunder til de to italienske Selva-joller er 50-årige mænd, der fisker eller sejler en tur for billige penge. Vi tester Selva 4,5 og 4,8 på Limfjorden.

Små åbne fiskerjoller er nogle af det mest udbredte bådtyper i Danmark. De ligger ved stranden i hele Danmark og i mindre havne. Det var derfor på tide, at BådNyt tjekkede to italienske Selva-joller ud, en Selva 4,5 og 4,8. Sejlklare med motor koster de hhv. 50.553 kroner og 76.434 kroner. Den lille testede vi med en 15 hk Selva-motor, mens den store var med en 25 hk Mariner. Begge både sejlede lige stærkt. Den store havde kun en anelse mere fart og var kun 10 meter foran, efter vi sejlede for fuld drøn i to minutter med lige over 20 knobs fart i Limfjorden. Bølgerne stod ud til siden, og der var fuld kontrol på styringen. Vandet blev også pænt skubbet ud til siden af de V-formede undervandsskrog. Men sejlede vi med bølgerne ind fra siden, blev vi ofte ramt af skumsprøjt fra stævnen, selv om skrogsiderne er relativt høje i forhold til, hvor små jollerne er. Da vi sænkede hastigheden til 15 knob, hvor bådene stadig planer, fik vi dog langt færre skumsprøjt. Men vandet, vi fik indenbords, røg hurtigt ud af det selvlænsende cockpit, da dørken smart ligger over vandoverfladen.

Mere tørt bag styrepult
Den store Selva 4,8 var mere tør at sejle, da den var monteret med en styrepult med rat og skærm til 7.765 kroner ekstra. Man sidder fint bag styrepulten, dog hårdt på sædet uden hynder, og båden krænger noget til den side, man sidder i, indtil båden kommer op at plane. Rattet var med acceptabel friktion, og det virker lidt mere behageligt at sejle med rat, samtidig sidder man længere fremme i båden og har dermed et bedre udsyn. Den lille Selva 4,5 vejer 220 kilo uden motor, hvilket er 60 kilo mindre end storebroderen, hvilket forklarer, at bådene sejlede lige stærkt, selv om den store Selva havde 10 hestekræfter mere og koster 37.669 kroner, mens den mindre 15 hk Selva-påhængsmotor koster 26.053 kr.

Selva 4,5

Længde: 4,50 m

Bredde: 1,63 m

Vægt: 220 kg

Motor: 9,9 hk til 25 hk

Motor testbåd: 15 hk

CE-godkendt: C kystnær

Basispris: 24.500 kr.

Selva-motor 15 hk: 26.053 kr.

Styrepult med rat: 7.765 kr.

Havnepressening: 4.597 kr.

Motorlås: 399 kr.

Benzinfilter: 449 kr.

Trailer med registrering 8.000 kr.

Testbåd med motor 50.553 kr.

Forhandler Rønbjerg Motor & Marineservice, mobil 4013 628

Importør Fred. Rasmussen, Odense, tlf. 6556 0560

Sejler man jollerne alene er motorerne rigeligt store, men – er der tre mand mere om bord, så giver det noget træge sejlegenskaber, hvis motorerne er mindre, forklarer sælger Troels Husted-Andersen fra Selva-importøren Fred. Rasmussen ApS i Odense, efter vi har testet jollerne ud for Rønbjerg Havn i det vestlige Himmerland. Vi kan så tilføje, at motorerne bestemt ikke skal være større hvis man sejler alene i de lette joller. Der var nemlig rigelig træk i motorerne, og vi planede efter fire-fem sekunder.

Husk dødemandsknap
Bådene var sjove og sporty at sejle og vil også kunne bruges til at stå på vandski efter, hvis det ikke behøves at gå stærkt. Med et rat er der mere føling og styr på sejladsen, er mit indtryk efter accelerationer og skarpe sving. Påhængsmotorens gashåndtag kan også låses fast, det samme kan retningen, så man stadig kan sejle, selv om man ikke lige holder fat i gashåndtaget, men det tilrådes kraftigt, at man har en dødemandsknap, der gør, at motoren stopper, hvis du dratter udenbords, fordi dødemandsknappen, med en snor, er forbundet med føreren af båden. Det værste scenarie for sådanne små joller er, at man falder ud af båden, og derefter begynder den at cirkle omkring dig. Det er desværre set før med dødelig udgang, når skruen rammer en, og i juli faldt en dreng ud af sin gummibåd, og hans arm blev flænset af motoren, da båden cirklede om ham.

Selva 4,8

Længde: 4,80 m

Bredde: 1,80 m

Vægt: 280 kg

Motor: 9,9 hk til 30 hk

Motor testbåd: 25 hk

CE-godkendt: C kystnær

Basispris: 31.000 kr.

Selva-motor 25 hk: 37.669 kr.

Styrepult med rat: 7.765 kr.

Havnepresenning: 4.597 kr.

Motorlås: 399 kr.

Benzinfilter: 449 kr.

Kølskinne rustfri stål: 1.200 kr.

Trailer med registrering: 8.000 kr.

Testbåd med motor: 76.434 kr.

Forhandler: Rønbjerg Motor & Marineservice, mobil: 4013 628

Træd op på motorbenet
Falder man ud, og båden ligger stille, kan man ifølge forhandler ved Rønbjerg havn Jan Dalsgaard Jensen træde op på motorbenet og på den måde komme op, der findes også en badestige, man kan købe ekstra for 650 kroner. I siderne er der da også gode redningslister i rustfrit stål, så man kan holde fast. Står man ude i siden, gynger bådene ikke voldsomt meget, og det er vigtigt, hvis man skal hive et fiskegarn op i høj sø eller skal tisse ud over kanten. Bådene virker robuste, de larmede ikke i bølgerne, de er da også dobbeltskroget og udført i god finish, og der er lufttætte rum, så bådene er synkefri. I cockpittet er der mange steder, hvor tingene kan stuves af vejen, især i den store Selva 4,8 er der god plads under midtersædet.
Hvem er køberne?
En af køberne til en Selva 4,8 for nylig er en mand, der har passeret de 50 år. Han fisker i den i Vesterhavet, hvilket jeg vil kalde for en anelse overmodigt. Båden er nemlig kun CE-godkendt til kystnær sejlads, hvor der er mindre bølger, men det går fint, ifølge forhandleren

Han sejler efter forholdene, når han fisker alene fra båden, siger Jan Dalsgaard Jensen, der fortæller, at de fleste af hans kunder er i starten af 50´erne, hvor de sejler alene eller med deres børn, hustruerne gider typisk ikke. De to Selva-både imponerede med deres sejlegenskaber og robusthed, da vi sejlede tæt på land. For 50.553 kroner kan man købe den mindste, men jeg ville nu nok investere 25.000 kroner mere i den større Selva 4,8, der også har en større motor og behagelig styrepult.

Af Troels Lykke