Tysk luksus til den magelige sejler

1542

Turbåden Bavaria Vision 42 kan proppes med automatik, så sejlene betjenes blot ved at trykke på en knap. Allerede nu er der solgt tre til Danmark. Troels Lykke har været på vandet og mærket efter den tyske båds styrker og svagheder.

Sejlads kan virkelig foregå bekvemmeligt i den nye Bavaria Vision 42, for her kan rorsmanden blot ved at trykke på en rød knap flytte sejlet fra den ene side til den anden, når der vendes over vindøjet. Fokkesystemet Trim Control & Autotack kom frem sidste år og har vist sig at være populært på storesøsteren Bavaria Vision 46, men ikke billigt. Systemet koster nemlig 192.000 kr. ekstra ved bådkøb plus en Garmin-autopilot, oplyser importøren, Floor Marine i Risskov. Ud af de fem Bavaria Vision 42’ere, der koster mellem 1,4 og 2,1 millioner kroner, alt afhængig af ekstraudstyr, har to bådejere valgt det magelige system. Storsejlet kan også hales og slækkes på systemet. Man kan også blot vælge at få elektriske spil, det er billigere, og stadig skal man blot trykke på en knap, når sejlene skal justeres. Personligt kan jeg ikke se, hvad al den elektronik skal til for, da sejlads netop handler om at være aktiv, men har man ikke kræfter til at håndtere sejlene, så giver det naturligvis god mening.

Sejles af én person
Men at sejle båden alene kan fint lade sig gøre, viste testen i Italien, hvor BådNyt sejlede i luksusbåden, og topfarten var lige omkring syv knob på kryds, men dog kun 45 grader til vinden, hvor kapsejladsbåde kan komme under 40 grader til vinden. Båden er i balance på et dybt ror, der er let at holde, og med en skarpere stævn end før set på Bavarias turbåde kløver den bølgerne fint og går ikke i stå. Fribordet, højden på skroget, er også sænket for at give båden et mere sporty look. Og stabil er båden virkelig, selv når det blæser, trods en mast på næsten 19 meter over vandoverfladen, men Farr Yacht Design har med en bred båd og dyb L-formet køl sørget for stabilitet, som der kræves af en turbåd. Dog er det jern og ikke bly, der bruges i kølen, som f.eks. ses hos langt dyrere både hos X-Yachts.

I det hele taget har designfirmaet givet sejlegenskaberne et løft, og det skyldes blandt andet, at vand- og dieseltanke er placeret dybere i båden, under dørken, så tyngepunktet er flyttet længere ned. Samtidig er tankene placeret mere i midten af båden, så den bliver mere rolig i bølgerne.
På testbåden var der de danske Elvstrøm Sails High Tech-sejl, men vælger man at bruge rullemast, også med sejl fra danske Elvstrøm Sails, som de fleste Bavaria-sejlere vælger i dag, så er sejlet let at rebe og sættes i øvrigt let ved bare at hive sejlet ud af den svenske Seldén-mast på små 15 sekunder.
Havnemanøvrer klares også let med Bavarias Dock Control, hvor båden styres med et joystick. Båden følger joystickets bevægelser, hvor bov- og hækthrustere, hjælper til, når man vil sejle båden sidelæns ind til kajen, eller dreje 360 grader om sig selv. Dock Control koster lidt over 200.000 kroner ekstra. Med en autopilot, som de fleste nye både har i dag, kan du sådan set godt undvære konen og sejle alene på tur, hvis der er behov for det.

Smart cockpit
Elektronik er der også, når cockpitbordet skal sænkes, og der skal laves en kæmpe solseng i Bavaria Vision 42, der har en asymmetrisk nedgangsluge, der er placeret ude i styrbord side i båden. Cockpittet er virkelig for magelige tursejlere, der blot vil nyde vandet og solen og uden at blive forstyrret af skøder fra bommen eller fokken, der er ført under cockpitkarmen og ned til rorsmanden. Bommen er i øvrigt placeret højt, så man kun får bommen i hovedet, hvis man står på cockpitbænkene. Man sidder rigtigt godt overalt i cockpittet, da der er lavet hynder og rygstøtte, alt sammen i materialer, der tåler saltvand, og som har svært ved at suge vand til sig. Cockpittets styrke er de høje karme, som giver en virkelig god rygstøtte. Helt agter generes man ikke af et agterstag, der deles i to, for her på Bavaria Vision 42 er der kun et enkelt agterstag, der er placeret midt i. Alligevel er det let at komme ud agter og folde en badeplatform ud, hvis man vil gå i land derfra, som man typisk gør i Sydeuropa. Badeplatformen er naturligvis praktisk at hoppe i vandet fra eller samle en gast op, hvis han ryger i vandet.

To store kahytter
Bavaria Yachtbaus nye samarbejdspartner, britiske Design Unlimited, har skabt et helt nyt, tjekket look i Vision-bådene. For det første er der to meters ståhøjde, for det andet er der nu langt mere lys med kæmpe panoramavinduer i den hævede kahyt, og for det tredje er der flere praktiske detaljer med en vask, man ser, lige når man træder ned. Vasken er med til at ramme pantryet ind, og placeringen gør, at den, der vasker op, ikke tager pladsen fra den, der skal lave andet i pantryet. I højre side er der en stor siddegruppe, hvor salonbordet kan sænkes elektronisk, så pladsen kan omdannes til en stor dobbeltseng. I venstre side er to brede sæder, hvor den bagerste plads kan bruges til at navigere fra. Den Bavaria Vision 42, som vi testede, var med to store kahytter, en fremme med masser af plads og endda et lille skrivebord i højre side, og en tilbage i venstre side med en stor agterkøje, mens der i højre side agter var et kæmpe rum til cykler, fendere og sejl. Toilet og separat bad er der også i højre side af båden. Bådtypen fås også med tre kahytter og to toiletter.

Et godt kompromis
Bavaria-bådene har fået et løft med gode luksusdetaljer med et stort cockpit, hvor der er gjort plads til solbadning, fordi nedgangen til kahytten er flyttet til højre. Et fornuftigt køb, hvis man er til fuldautomatisk sejlads og vil betale nogle hundrede tusinde kroner for det. Sejlegenskaberne har også fået et godt løft, hvilket øger sejlglæden, og det er heldigvis sådan, sejlerne vil have bådene i dag; de skal kunne sejle godt – også på tur.
Bavaria 42 Vision har i øvrigt solgt bedre end storesøsteren i Danmark på 46. – Vi har solgt tre af 42’eren, og den er meget populær hos sejlerne, siger importør Michael Floor fra Floor Marine.