Usikker fremtid for Volvo Ocean Race

838
Fremtiden for Volvo Ocean Race er usikker. Der er ingen afklaring på, om de gamle både skal opdateres og sejle igen, eller man alligevel går i gang med at udvikle nye racere til VOR-2019/20. Foto: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race.
Fremtiden for Volvo Ocean Race er usikker. Der er ingen afklaring på, om de gamle både skal opdateres og sejle igen, eller man alligevel går i gang med at udvikle nye racere til VOR-2019/20. Foto: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race.

Volvo Ocean Race 2017 kommer til at løbe af stablen fuldstændig som planlagt: Den 22. oktober går det løs fra Alicante i Spanien. Men næste omgang af Volvo Ocean Race er udsat. Adm. direktør Mark Turner har trukket sig.  

Fotos: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race.

Kun få uger før startskuddet lyder for Volvo Ocean Race 2017, så har adm. direktør Mark Turner meddelt, at han trækker sig efter 16 måneder på posten. Mark Turner har hidtil stået bag planlægningen af de kommende races, der var bebudet at starte i 2019.

Det er bl.a. Mark Turners fortjeneste, at Volvo Ocean Race genindførte en 10.500 sømil lang sydlig del-etape fra Cape Town til Auckland, og at flere kvindelige besætningsmedlemmer er kommet til, og ikke mindst at der er blevet sat fokus på bæredygtighed.

Turner var også hovedkraften bag forslaget om, at udvikle nye hurtige 60 fods enkeltskrogssejlere og ændre løbet fra en treårig til en toårig cyklus. På en tidligere pressekonference i Gøteborg i maj måned afslørede Turner, at løbet skulle starte fra Europa i 2019 og videre til Asien, Mellemøsten eller Amerika –og eventuelt ville man koble et non-stop race omkring Antarktis på.

Forudsætningen var blandt andet en udskiftning af de nuværende Volvo Ocean 65 one-design foil-racere fra 2014, som er tegnet af Guillaume Verdier, til nyere hurtigere både med nyt design. Men det koster penge. En deltagelse i Volvo Ocean Race kan løbe op i 75-90 mio. kroner, og i år starter syv hold, hvor man havde forventet flere.

Den dansk-amerikanske båd ’Vestas 11th hour Racing’ med Jena Mai Hansen ombord. Jena vandt bronzemedalje i 49er FX ved OL 2016 i Rio, og nu er hun besætningsmedlem på Vestas båd. Foto: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race.
Den dansk-amerikanske båd ’Vestas 11th hour Racing’ med Jena Mai Hansen ombord. Jena vandt bronzemedalje i 49er FX ved OL 2016 i Rio, og nu er hun besætningsmedlem på Vestas båd. Foto: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race.

Ifølge magasinet Yachting World forlyder det fra ”havnefronten”, at VOR-organisationen er blevet betænkelig over den forholdsvis store forhåndsinvestering, som Turners planer krævede, og at man har brug for tid til at overveje, hvad der skal ske.

Bestyrelsen for Volvo Ocean har meddelt i en pressemeddelelse, at man ‘genovervejer planen for de fremtidige løb.’ Samtidig slår man fast, at der ingen ændringer er til 2017-løbet, som starter fra Alicante i Spanien den 22. oktober og slutter i juni 2018 i Haag i Holland.

For nylig mødtes sejlere, sponsorer og medarbejdere i Lissabon for at diskutere, hvordan man ved dette års race kunne være med til at sætte fokus på bæredygtighed og mindske plastik i verdenshavene. Ideen er, at sejlerne skal være ambassadører for et renere havmiljø.