XP 33 – Rå og Powerfuld

1599

Den har været ventet i 27 år. Ikke siden X99eren har vi set en så “lille” performer fra X-Yachts. Så det var med stor spænding at vi tog på vandet i Xp 33 for at se, hvad Niels Jeppesen og hans håndgangne mænd var kommet op med. Det vil være umuligt at teste denne båd uden at sammenligne den med dens meget succesfulde X99, der blev en succes over det meste af jorden og solgte over 600 stk. En anden grund til, at båden har været længe ventet for et bredt publikum er, at basisprisen på ca. en mio. kr. inkl. dansk moms er relativ lav for en dansk produceret båd – især når den er fra et højprofileret værft som X-Yachts. Så ja, det var med store forventninger grænsende til forhåbninger, da vi satte ud for at teste båden en grå, men heldigvis blæsende onsdag i november.

Perfekte testforhold
Der var en jævn til hård sydøsten vind, og der var godt med strøm i Årøsund syd for indsejlingen til Haderslev Fjord. Da vi kom fri af Årø, var der endvidere bølger på cirka en meters højde, så det var med andre ord perfekte forhold til testsejlads. Det første, vi bemærkede, var, at båden føles større end 33 fod. Det er måden, den går i søen på, på kryds, og det er de lyde, der kommer fra båden. Vi fik trimmet ind og gik i starten på fladt vand ud mod Lillebælt. Farten her lå på 6,8 6,9 knob med en relativ vindvinkel mellem 26 og 29 grader. Da vi kom ud i bølgerne, gik det lidt lavere og lidt hurtigere. Pinte man højde i søerne, gik båden i stå, så det gav mening at sejle båden lidt lavt og holde dampen oppe. Det betalte sig, som det oftest gør, at have en mand på storskøde og løjgang. Trimmet den dag var at have et tvistet storsejl, hvor man, når trykket faldt en smule, kunne give båden mere power med at komme lidt ind på skødet. Der skulle imidlertid slækkes igen i pustene, hvor storsejlet stod på den velkendte X99’er måde – blafrende. Båden reagerede prompte, og jeg måtte blankt erkende, at det var længe siden, jeg havde haft så livlig en kølbåd mellem hænderne. Den drejede lynhurtigt, og finten med at gå fra luv til den nye luv i selve vendingen vil kræve mere træning, end jeg nåede den dag.

Overskud og kontrol
Vi faldt af og satte gennakeren, og straks var vi i tocifrede tal på loggen. Båden var meget kontant og direkte i sin styring, og som på en jolle kunne man kaste båden af sted for at ramme bølgerne rigtigt og samtidig udøse de store øre til øre-smil, der altid er et synligt tegn på en fuldplanende båd. Vi rundede 14,8 knob og var ikke i nærheden af bådens potentiale, der formodentlig ligger et sted på den anden side af 20 knob på en god dag.

Både på kryds og læns skal man som gast holde godt fast. Bådens stive konstruktion gør den kontant i sine bevægelser. Når rorsmanden ned ad bakke arbejder for at ramme bølgerne rigtigt, er der god grund til at holde på hat, stok og briller og samtidig være godt langt nede i knæene, når man bevæger sig rundt – ellers er risikoen for styr bestemt tilstede.

Det var lidt tricky at finde den rette position at styre både fra på læns, da man ikke kan stå op og samtidig finde støtte, hvilket er et must for, at man kan holde balancen, når man styrer båden efter søerne. Omvendt kan man ikke umiddelbart sidde til luv og styre, fordi man ikke kan se noget fremad, da besætningen står og trimmer. Løsningen var på den relativt korte test at stå med den ene fod på dørken, mens man stod med knæet på dækket og samtidig holdt fast med foden ved bådens sheer-line.

Cockpit modificeres
Cockpittet er stort og åbent og var super funktionelt. Gasterne havde gode arbejdsforhold både fremme ved fald og trimliner og ved Harken-spillene, der har den rigtige størrelse med tilhørende funktionaliteter, til forsejl og til trimliner på ruftaget. Storskøde, løjgang og hækstag er samlet midt i cockpittet. En fin løsning for storsejlstrimmeren, der på den måde har de vigtigste trimliner lige ved hånden, men de var monteret en anelse for tæt, og vinklerne for optimal betjening sad ikke lige i øjet. Ifølge Dan Petersen fra X-Yachts vil det blive ændret på de kommende både, så der bliver mere plads mellem linerne.

Bådens rorsystem er udviklet af danske Jefa og er et kapitel for sig. Rorpinden sidder helt agter og er monteret på en falsk rorstamme. Under cockpitdørken er den via en rorarm på den falske rorstamme og en forbindelsesstang forbundet med en ny rorarm på den ægte rorstamme, der sidder cirka 1,3 meter længere fremme. Fidusen er, at man får mere plads i cockpittet, foran rorsmanden, og at man samtidig undgår en båd med dobbeltror og dermed mere våd overflade til følge.

Mast til toppris
Xp 33 er, som alle moderne både, rigget uden bakstag, med et stort storsejl og en mindre 106 procent genua. Denne er monteret på en smal rulle over dæk helt ude på stævnen for at gøre sejlarealet så stort som muligt. Masten på standardbåden er i aluminium fra John Mast. Testbåden var udstyret med en kulfibermast fra Southern Spars. Et tilvalg, der koster 250.000 kr. mere, til gengæld sparer man 25 kg – en temmelig høj kilopris efter min mening.

Sejlene er i udgangspunktet fra North Sails, og til dagens test blev der prøvet to forskellige forsejl, der begge ifølge Henrik Sønderlund var lidt for dybe til dagens vindstyrke.

Rå overraskelse
En anden overraskende løsning er det to meter lange kulfiber bovspryd, der betjenes fra cockpittet med ind- og udhal. Det er i kulfiber og kører i en dobbeltforing, dels i skroget og dels i ankerbrønden. På J/97 har man valgt at skjule bovsprydet inde i båden, hvor det kører i en boks som en del af bådens innerliner under dækket i det, der er loftet i kahytten.

Bevæger man sig ned i Xp 33, opdager man ude i bådens forrum, at man har valgt at have bovsprydet kørende frit uafskærmet. Det vil sige, at det kører i en sejldugspose, der kan fange evt. vanddryp.

Sammenligner man tilgengæld med J/111 ser man samme rå løsning og det er på sin vis befriende at se og sejle en båd, der ikke er plastret til med innerlinere, vinreoler, overdådige badekabiner og flere toiletter. Det er derfor en back to basics-oplevelse at være om læ i Xp 33. Her bliver man mindet om, hvad det reelt er, man har brug for på en båd. Den franske topdesigner fra VPLP Yacht Design Marc Van Peteghem fortalte ved en testsejlads i Italien, at udviklingen inden for yachtdesign over de seneste år efter hans mening er kørt ud af en gal tangent. Han mener, at bådene i dag er sejlende sommerhuse, lejligheder eller villaer. Det er, som om hans kolleger stræber efter at tage alt fra livet på land med om bord på båden og med ud på vandet. Det er en fejl. Og han efterspørger, at designerne igen begynder at tegne både, der vil forstærke folks oplevelse af at være på havet og ikke på land, når de er om bord på deres både. Der er ingen tvivl om, at Marc Van Peteghem vil kunne lide Xp 33.

Forkøje – et tilvalg
Forrummet er i udgangspunktet beregnet til stuverum og sejlrum. Ønsker man det, kan der monteres en trekantet forkøje. Forrummet går direkte over i toilet og bad. Der er altså ingen dør, der adskiller de to rum. Ligesom der ikke er døre mellem toilettet og badet. Toilettet sidder i bagbord, mens håndvask og brus er monteret i bagbord lige overfor. Åbner man bådens eneste dør, kommer man ud til salonen. Her står masten foran salonbordet, hvor der er fin plads til otte siddende. Navigationspladsen er prioriteret og relativ stor i forhold til bådens størrelse. Der er overlys og fine vinduer i det noget høje ruf. Salonen har fået en innerliner, mens der i forrum og agterkahytter er malet, som man kender det fra J/Boats. I bagbord er der et fint pantry med vaske, komfur med tre blus, over og køleskab. Agterkahytterne har en fornuftig størrelse, og køjerne har fin plads til to sovende i hver kahyt. Der er heller ikke døre ind til agterkahytterne, men i stedet nogle skotter, der ud over at virke som en støttende del af bådens struktur, giver en form for afskærmning mellem salonen og agterkahytterne. Det to kahytter er lige store, og de er adskilt af en centerskot, der støtter cockpitdørken.

Jeg må blank indrømme, at mit første indtryk af båden var, at jeg syntes, at den var meget rå om læ og meget konservativ. Men som tiden er gået, synes jeg faktisk, at den er modigt tænkt og som nævnt befriende i sin søgen tilbage til det essentielle i sejlsporten.

Jeg har ved tidligere lejligheder opfordret X-Yachts til at kontakte en fransk eller italiensk interiørdesigner. Det vil jeg gøre igen, men denne gang kun til at give båden det sidste pift, de sidste lækre detaljer, der ville kunne løfte bådens interiør op på niveau med dens eksteriør, som var pletfrit.

Man hører igen og igen, at det er kvinderne eller konerne, som sidder på husholdningskasse, der skal overbevises om, at det er god ide at investere i netop denne båd. Det er utvivlsomt rigtigt, at det er en fælles beslutning i de allerfleste husholdninger at købe en båd til 1,2 mio. kr. – andet ville være mærkeligt. Men jeg er ærlig talt i tvivl om, om det er flere toiletter, køkkenmaskiner og husholdningsredskaber kendt fra hverdagen på land, som kvinder ønsker at gense i deres båd. Jeg tror, at der er en farbar vej til husholdningskassen, der går over cool, elegant, lys stil, mens den fjerner sig fra det konventionelle blå og brune farve- og materialevalg.

Dreamteam på trim
Konkluderende kombinerer Xp 33 sejlegenskaber med komfort – i nævnte rækkefølge og med en slag retrodesign om læ. Man stræber efter at bygge en båd, der holder fast i drømmen om at kunne cruise om sommeren til mål som Oslo eller Ålandsøerne hurtigt, sikkert og relativt komfortabelt. Og man holder fast i drømmen om at sejle tæt på rendyrket kapsejlads.

Bådens sejlegenskaber var i top. Vi var naturligvis privilligerede med et sandt drem team af begavede sejlere. Således fik Dan Petersen, Torsten Bastiansen fra X-Yachts og Henrik Sønderlund fra North Sails båden til at performe ikke bare godt, men rigtig godt. Båden vil også uden de nævnte herrer opleves som meget lettere tilgængelig end X35 – og den er samtidig sjovere at sejle ned ad bakke, da den hurtigere kommer ud af vandet. Den planer fra knap otte knob, og den gør det helt stabilt. Vi pressede båden temmelig meget på løberen, før det en enkelt gang lykkedes for os at få den til at skære op, men det var ikke let.

Der er langt op til, at båden bliver en klassebåd. Den får et IRC-mål på 612,6 med asymmetrisk og 621,5 med symmetrisk og DH GPH på 557,8 med asymmetrisk og 571,8 med symmetrisk. Den kommer som det fremgår enten med gennaker eller spiler. Om den sejler målene hjem, vil tiden vise, men da det forhåbentlig bliver en stor klasse, bliver det her, at kapsejlerne for alvor vil prøve hinanden og båden af.

Løfter den arven?
Om båden bliver en succes, tror jeg i stor stil handler om, om det vil lykkes at få eksisterende eller tidligere X99- eller X79-sejlere med på vognen. Spørgsmålet er ikke bådens sejlegenskaber, men derimod, om folk vil opleve, at de får nok nyt for pengene, når det kommer til bådens indre. Her tænker jeg ikke på det vakuuminfusionstøbte vinylesterskrog, kulfiberrammen i bunden eller de kevlar forstærkede stringere ved vanterne. Jeg tænker derimod på, om de potentielle købere ser forbi det tilsyneladende konforme design, forbi de blå hynder og det mørke krydsfiner og ser det rum, som salonen og de to agterkahytter tilsammen udgør. Folk skal se og få øje på de muligheder for familiehygge, for skæg og ballade, som dette rum indbyder til. Ser de det, tvivler jeg ikke på, at Xp 33 har mulighed for at leve op til sin ældre X99-søsters popularitet og udbredelse.

XP 33 Specs

Længde: 9,99 m

LWL: 8,86 m

Bredde: 3,12 m

Dybde: 1,9 m

Vægt: 4300

Kølvægt: 1700 kg

Storsejl: 33,8 m2

Genua: 106% 29,2

Gennaker: 93 m2

Motor: 20 hk

Værft: X-Yachts

Design: Niels Jeppesen

Pris standard m/moms, sejl, elektronik 1.200.000 kr.

Pris testbåd med kulfibermast 1.500.000 kr.